Mampu Menelaah Kurikulum Tematik Muatan Pelajaran PKn Sekolah Dasar Berdasarkan Azaz Moral Dan Etika

Authors

  • Agsti Restu Utami Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Izzah Khusma Awwalin Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

Keywords:

Kurikulum ; Kelas Tinggi ; Kelas Rendah ; Tematik ; PPKn

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi oleh pembelajaran di Sekolah Dasar dengan kurikulum
2013 dilakukan secara tematik. Dimana beberapa mata pelajaran digabungkan dalam sebuah
tema. Penelitian ini dibuat untuk menelaah kurikulum tematik muatan pelajaran Pkn SD
berdasarkan azaz moral dan etika yang termuat mengenai kurikulum PPKn pada kelas tinggi dan
kelas rendah, serta terdapat tujuan dan indikator dari pembelajaran PPKn Sekolah Dasar.
Penelitian ini menggunakan metode literatur. Pembelajaran PPKn di SD kelas rendah yaitu
pembelajaran menggunakan media gambar. Pembelajaran PPKn pada kelas tinggi lebih
mengarah pada diskusi, bercerita, tanya jawab, dan sering menggunakan model pembelajaran
deduktif yakni pendekatan yang menggunakan penalaran dari umum ke khusus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M., Rachmadtullah, R., & Syamsi, A. (2022). The Impact of the Multi-Representational

Discourse Learning Model and Student Involvement in Applying Multiculturalism Values.

Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(2).

Dwiyanti, G., & Nahadi. (2011). RPP, Pegembangan Indikator, dan Tujuan Pembelajaran.

Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia, 1-4.

Purwanti, S. R. dan, & Wahyuningsih, L. (2016). Implementasi Pendidikan Moral Terhadap Mata

Pelajaran. jurnal Didaktika, 10(2), 1-10.

Rachmadtullah, R., Pramujiono, A., Setiawan, B., & Srinarwati, D. R. (2022). Teacher's Perception

of the Integration of Science Technology Society (STS) into Learning at Elementary School.

KnE Social Sciences, 202-209.

Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J. A., & Wicaksono, J. W. (2022). Monograf

Pembelajaran Interaktif dengan Metaverse. CV. EUREKA MEDIA AKSARA.

Rasmitadila, R., Humaira, M. A., & Rachmadtullah, R. (2022). Student teachers' perceptions of the

collaborative relationships between universities and inclusive elementary schools in

Indonesia. F1000Research, 10, 1289.

Rasmitadila, R., Humaira, M. A., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., & Nurtanto, M.(2022). Exploring

Lecturers' Perspectives on Inclusive Elementary School Mentoring Programs based on

University-School Collaborative Partnerships in Indonesia. Journal of Education and eLearning Research, 9(4), 233-239.

Rasmitadila, R., Megan Asri,H.,&Reza, R.(2022). Teachers' Perceptions ofthe Role of Universities

in Mentoring Programs for Inclusive Elementary Schools: A Case Study inIndonesia. Journal

of Education and e-Learning Research, 8(3), 333-339.

Rasmitadila, R., Megan Asri, H., Reza, R., Achmad, S., & Muhammad, N. Exploring Lecturers's

Perspective on Inclusive Elementary School Mentoring Program Based on University

Collaborative Partnerships in Indonesia. Journal of Education and e-Learning Research, 9(4),

-239.

Rasmitadila, R., Megan Asri, H., Reza, R., Lala Laila, Z., Euis Mauna, M., &Siti, A.(2022). Adjustment

of Inclusive Education Courses with Inclusive Elementary Schools Needs: Part of the

University School Collaborative Partnership.

Rasmitadila, R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Nurtanto, M., & Jauhari, M. N. (2023). Limited

face-to-face learning on students in inclusive classrooms during the Covid-19 pandemic:

Perceptions of elementary school teachers in Indonesia. Cogent Education, 10(1), 2213612.

Syam, N. (2011a). PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN PKn DI SEKOLAH DASAR

MELALUI MODEL PENGAJARAN BERMAIN PERAN. Persepektif Ilmu Pendidikan, 24(XV),

-112. https://doi.org/10.21009/pip.242.1

Syaodih, E., & Samsudin, A. (2021). Parent’s perspective on early childhood learning needs during

covid-19 using nvivo 12 software: A case study in indonesia. Kasetsart Journal of Social

Sciences, 42(4), 924-931

Downloads

Published

2023-08-06

How to Cite

Utami, A. R. ., & Awwalin, I. K. . (2023). Mampu Menelaah Kurikulum Tematik Muatan Pelajaran PKn Sekolah Dasar Berdasarkan Azaz Moral Dan Etika. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 5, 107–111. Retrieved from https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/526